8. Ens arveskat for alle

Indstillet af Frederiksberg Vælgerforening

Bundfradraget ved arv øges fra 333.100 kr. (2024) til 1.500.000 kr. Boafgiften gøres ens for alle arvinger og fastsættes til 15 %. Samtidigt fjernes kravet om familierelation.

Motivation

Vi foreslår, at arvelovgivningen ændres, så den i højere grad afspejler det samfund, vi lever i i dag. Boafgiftsloven er således ikke ændret siden 2008.

I dag betales 15% i boafgift, hvis man tilhører arveladers nærmeste familie, som defineres som beslægtede i lige linje samt ægtefæller, registrerede partnere og personer, arvelader har boet sammen med i mindst to år. Alle andre betaler derudover en tillægsafgift uden bundfradrag på 25%.

Imidlertid er den mest almindelige familieform i Danmark i dag enlige. Mere end 1.700.000 danskere bor således alene[1]. Og i 2020 havde 38 procent af danske mænd og 40% af danske kvinder i aldersgruppen 25-40 år ikke en kæreste[2].

Samtidigt forandres vores opfattelse af, hvad en familie er. Stadigt flere har de tætteste relationer til deres ”tilvalgte” familie frem for deres biologiske/registrerede familie. Vi ønsker generelt at støtte op om de nære relationer, som er vigtige for den enkeltes psykiske og fysiske sundhed, uanset om de tager udgangspunkt i en biologisk/registreret eller ”tilvalgt” relation. Det bør også afspejle sig i arvelovgivningen.

[1] Danmarks Statistik, 19. november 2022

[2] “Færre danskere finder sig en partner”, Rockwool Fonden, april 2022