7. Den digitale folketingssal

Indstillet af Frederiksberg Vælgerforening

Digitaliseringen har skabt nye muligheder for den demokratiske samtale uden for Folketinget. Vælgere og politikere kan deltage i debatter på de sociale medier på lige vilkår, men de fælles vilkår lader desværre meget tilbage at ønske.

Prisen for den åbne debat er nemlig, at den foregår i et digitalt økosystem, hvor hemmeligholdte algoritmer er styrende for debatten. Her undertrykkes eller fremhæves budskaber ikke i forhold til deres originalitet, men med udgangspunkt i deres evne til at skabe reaktioner hos brugerne.

Brugerne er desuden en uskøn blanding af lovlydige borgere og personer, der agerer under falsk identitet. Disse debatfora, de sociale medier, drives af private virksomheder, hvis formue og vidensmagt øges, mens samtalerne bliver stadig mere skingre og polariserende. Der er langt fra tonen på de sociale medier til de omgangsformer, der håndhæves i folketingssalen og som kendetegner et civiliseret demokrati.

Det Konservative Folkeparti ønsker, at danskerne og deres folketingspolitikere får en digital platform, hvor alle kan deltage i en konstruktiv og respektfuld offentlig debat. Hvor spillereglerne er de samme, som gælder i folketingssalen, og hvor man ikke kan optræde som andre end sig selv. En digital folketingssal, der styrker den demokratiske samtale frem for at nedbryde den, og hvis succes ikke måles i tal og mængder, men i at den eksisterer. Etablering og drift bør ske i et samarbejde mellem Folketing, medier og undervisningsinstitutioner.