4. Almennyttige boliger

Indstillet af Hvidovre Vælgerforening

Vi er mange der går vi op i blandede byer, hvor befolkningsgrundlaget afspejler den gennemsnitlige by og det gennemsnitlige Danmark.

Med andre ord ønsker vi et blandet samfund, så man kan søge inspiration i og spejle os i hinanden. På den måde får vi i fællesskab inspireret hinanden og dermed løftet det samlede niveau for samfundet og dermed Danmark.

I den ideelle verden skal man blande boligformer for, at befolkningen bliver blandet bedst muligt. I dagens Danmark oplever vi tit, at bydele er enten boligblokke, parcelhuskvarterer eller andet. Hvad angår nybyggeri anset boligform (etageejendomme, parcelhuse mv.)  kan lokalpolitisk reguleres med tiden i form af ændrede kommuneplaner og lokalplaner.

Mange byer i Danmark har høje andele af almennyttigt boligbyggeri. I mange af disser byer er de almennyttige boliger klynget sammen i decideret bydel, som eksempel kan nævne Avedøre Stationsby Med den viden, vi har i dag, giver bydele med en type boligformer et stereotypt og ensartet samfundsbillede, ligegyldigt hvilket samfundslag vi taler, er koncentrationen af en specifik befolkningsgruppe ikke fordringsfuld for udviklingen og afspejlingen af samfundet. Derfor kan det være en hindring for samfundsudviklingen, at der ikke er mulighed for en blandet befolkningssammensætning.

Det almene boligområde er reguleret ved lov og er derfor særlig svært at ændre, når det først er vedtaget, at der skal opføres sociale boligbyggerier. Det betyder, at selvom man i kommunen har en høj procentdel af almene boliger, så er det svært efterfølgende både at regulere i boligsammensætningen og i boligformen, f.eks. hvis man ønsker at konvertere dele af boligblokkene til ejer eller andel. Det, mener vi, bør gøres muligt, særligt hvis der måtte være opbakning for det blandt de enkelte beboere.

Der lovreguleres i dag enormt meget inden for boligområdet, men det er nu tid til at lempe lovgivningen ved at give kommuner og lejerforeninger mulighed for at ændre i ejerformen af almennyttige boliger.

Vi har derfor følgende indstilling:

Det Konservative Folkeparti arbejder for, at den almen boliglovgivning justeres, så det bliver muligt for kommuner at ændre boligsammensætningen i boligblokke/bydele, der udelukkende består af almennyttige boliger, så der kan indføres ejer- eller andelsboliger i området og dermed kan ændre på befolkningssammensætningen til gavn for udvikling af den enkelte by og begrebet blandet by.