5. Danmark bør indføre differentieret moms – som sidste land i EU

Indstillet af Samsø Vælgerforening

Danmark var det første land i verden, der indførte en generel moms. Vi startede med 10% i 1967, og gennem seks forhøjelser landede vi i 1992 på de 25%, som vi kender i dag. Det er den vægtet set højeste momssats i EU. Men rekorderne stopper ikke her. Vi er tillige det eneste land i EU, som ikke har indført en differentieret moms.

Det Konservative Folkeparti lægger betydelig vægt på at fremme danskernes sundhed, at kæmpe for vores klima og miljø og sikre de svageste det bedst tænkelige liv.

Fornuftig brug af differentieret moms er et godt instrument til netop at understøtte disse forhold.

En markant lavere momssats på f.eks. grøntsager (som flere af vores nabolande allerede praktiserer) vil flytte forbrug fra bl.a. kød til de sundere grøntsager. Hermed vil vi opnå flere fordele:

• Danskernes sundhed vil blive forbedret. I dag er den gennemsnitlige levealder i Danmark blandt de laveste i Europa. Den seneste sundhedsprofil fra 2023 afslører klart, at danskernes levevis medfører tab af leveår og livskvalitet. Det koster samtidig det danske sygehusvæsen ekstra milliarder hvert år.
  • Klimaet vil vinde med et fald i kødforbruget.
  • En differentieret moms på grøntsager vil være en ekstra god optakt til indførelsen af den grønne trepartaftale.
  • At f.eks. pensionister og studerende og enlige forsørgere, for hvem fødevarer udgør en større andel af indkomsten end resten af befolkningen, vil opleve, at pengene rækker længere.

En differentieret moms kunne også have form af en generel lavere momssats på fødevarer (måske undtaget kød) og så en nul-moms eller meget lav moms på grøntsager – hvilket flere lande allerede har indført.

En reduceret moms på visse varegrupper vil give Staten et provenutab. Noget af dette vil blive hentet på lidt længere sigt via lavere sygehusudgifter.

Brugen af differentieret moms kan fint spille sammen med ændrede punktskatter på f.eks. tobak, øl, vin og spiritus, idet EU’s momsregler ikke tillader en højere momssats end den generelle for udvalgte varegrupper.

Differentieret moms kan tillige åbne for en diskussion, om andre varegrupper f.eks. bøger eller receptpligtig medicin skal omfattes. Det skal der ikke her argumenteres nærmere for.

Man kan spørge, hvorfor vi ikke allerede har indført differentieret moms i Danmark, som de eneste i EU?

De få gange, hvor emnet har været fremme i den offentlige debat gennem årene, har argumenterne imod helt overvejende gået på, at det vil være administrativt bøvlet og medføre store og omkostningskrævende ændringer i regnskabssystemerne.  Politisk har ulemperne vejet tungere end fordelene.

Selvfølgelig vil det medføre en ekstra indsats at håndtere differentieret moms, men det har kunnet praktiseres i de andre EU-lande igennem snart mange år. I Danmark er vi verdensførende i digitalisering og de systemer, som virksomheder anvender i dag er forberedte på også at kunne håndtere en differentieret moms.

Sundheds- og klimadagsordenen gør det i dag mere oplagt at operere med differentieret moms end på noget tidligere tidspunkt. De teknologiske landvindinger gør det lettere at implementere end tidligere.

Det Konservative Folkeparti vil derfor arbejde på at få indført differentieret moms i Danmark hurtigst muligt.