2. Regulér markedsføring af spil og betting

Indstillet af Konservativ Ungdom

I Det Konservative Folkeparti anerkender vi, at spil og betting kan være afhængighedsskabende og fører til mange alvorlige skæbner i Danmark. Ifølge Spillemyndigheden har 478.000 danskere som minimum en lav grad af spilleproblemer. Dette gælder særligt unge mænd i alderen 18 til 39 år. Det er en bekymrende tendens, at alt for mange – især unge – bliver afhængige af spil og betting.

Spil og betting er ikke en uskyldig fritidsaktivitet for alle. Hvert eneste år ender mennesker i massiv gæld og alvorlige sociale problemer som følge af spilafhængighed og ludomani. At blive spilafhængig er en livsændrende begivenhed for de ramte og skaber ikke kun problemer for den enkelte, som står over for en mindre lys fremtid, men også for samfundet, som ofte må træde til for at hjælpe dem, der bliver afhængige.

Spilafhængigheden starter et sted – ofte hjulpet på vej af markedsføringen for spil og betting, der både er massiv og fyldt med incitamenter til at oprette en konto.

Det er vores ansvar som samfund at sikre en balance i den strøm af markedsføring for betting, som man i dag møder særligt i forbindelse med sportskampe.

Vi skal på den ene side tage brodden af den strøm af reklamer og løfter om incitamentsstrukturer, som rammer de mange danskere med spilproblemer, og på den anden side skal vi ikke flytte omsætning fra de lovlige udbydere over til et gråt marked. Det er i sidste ende samfundets interesse at reducere antallet af unge, der bliver spilafhængige.

Det er derfor Det Konservative Folkepartis holdning, at spil og bettingreklamer bør reguleres.

Derfor mener Det Konservative Folkeparti:

• At ludomani er et voksende problem i Danmark og særligt problematisk blandt unge.
  • At samfundet har et ansvar for at værne unge mod eksponering for potentielt skadelige produkter.
  • At reklame for spil og betting bør reguleres.